21 juli 2012 2 probleemveulens - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nynke Bosma - WaarBenJij.nu 21 juli 2012 2 probleemveulens - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nynke Bosma - WaarBenJij.nu

21 juli 2012 2 probleemveulens

Door: nynkebosma

Blijf op de hoogte en volg Nynke

22 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

’s Ochtends vroeg begonnen weer met het trainen van de paarden. Eerst Theuns gelongeerd die eerst weer even op zijn flikker moest hebben en daarna super ging. Daarna werd ik geroepen want een veulen had zich zelf pijn gedaan. Op zijn borst hing een stuk vel open van 10cm bij 10cm en dus gezegd dat ze hem binnen moeten laten samen met een ander veulen en zorgen dat het schoon blijft totdat de DA er is.
Ik heb Bakkies gelongeerd met het menhoofdstel vanwege de oogkleppen dat hij mij meer gaat vertrouwen en niet meer zo bang is. Maar toen ik hem wou klaar maken schrok hij alweer en begon hij te springen en precies richting mij. Helaas kon ik niet ontwijken en dus belande hij op mijn voet, die blauw is geworden. Daarna Aragon snel weer even gedaan samen met George en Tumi die op zich wel goed ging. Maar ik wil zijn hoofd naar binnen houden in het begin met hangen over het zadel en hij ging erg in protest, dus heb ik bijzetteugels opgehaald om hem op die manier zijn hoofd de goede kant op te houden tijdens het longeren. Dan eerst maar weer een tijdje longeren met bijzetteugels voordat wij weer verder gaan. Want dit is geen angst meer, maar geklier of iets. Ook Delilah snel gepakt en dit keer ging Tumi erop. Ook weer gedraafd met haar en laten stappen in de arena. Zij is erg lief, braaf en super! Helaas had ik niet een cap bij de hand (die Marlise nieuw had gekocht voor Altie, en ik tijdelijk kan gebruiken) en vanwege het feit dat de DA kon komen vond ik het wel goed. De volgende keer zal ik haar proberen te rijden. Op het moment dat Tumi en George aan het stappen waren in de arena, riep Jan mij dat de DA (Duncan) er al was. En dus snel kijken om te zien wat hij er aan kon doen en wij in de gaten moesten houden. Hij heeft het heel netjes gehecht en hij had er een drain ingezet, die ik morgen moet vervangen. Ook had hij wat pijnstilling gegeven.
Toen Duncan klaar was ben ik snel naar binnen gegaan, want Marlise wou rond 11 uur vertrekken naar een honden en kattenshow waar ook een kleine gedeelte paard is. Er is een stand van de FPSSA op de show waar Marlise ook posters, etc. van haar bedrijf heeft hangen en ze wou kijken of ze misschien moest helpen. Wij hebben over de hele show gelopen, ook hadden ze een afdeling met wat reptielen en dus slangen (hier heb ik een foto van gemaakt ;)) . Ik had het gauw bekeken, houd daar niet van als het erg druk is en je slentert wat om. Steyn en Andri waren ook mee en voor Steyn met zijn knie was het ook niet fijn om door die drukte te lopen. Marlise en Steyn hebben beide een nieuw apparaat gekocht waar de honden zelf en automatisch mee kunnen water drinken. Je moet hem aansluiten om een kraan en de hond gaat dan op een plank staan met een veer die dus naar beneden drukt waardoor er via een slang water uitkomt wat ze kunnen drinken. Ben benieuwd wat de honden hiermee gaan doen.
Toen wij op de terugweg waren belde Jan (een van de grooms, de oudste) dat er een ander veulen niet wou eten en niet goed was. En dus hebben wij weer de DA gebeld, alleen was hij bezig met een ander geval. Wij hebben hem gebeld rond half 5 en uiteindelijk was hij er pas om 22.00 uur ’s avonds. Dit is heel slecht want van zelfde was het een erg geval waarbij het veulen snel verslechterd. De DA’s hier hebben wat nijd onder elkaar en zullen dan niet gauw een ander sturen voor hun werk. En de 2 andere DA’s die op zich samen werken hadden vrij en zijn dan blijkbaar ook niet oproepbaar. Ik vind dat er altijd in zulke gevallen iemand oproepbaar moet zijn.
Ik heb de bandages weer gedaan van Rita en Wanda en daarna naar binnen. Wij hebben tv gekeken en verder niet veel bijzonders. Later op de avond weer douchen en slapen.

  • 23 Juli 2012 - 08:48

    Hait:

    He groetjes , het lijkt wel routine en werk tegelijk ik vraag me vaak af hoe het ging voordat jij er was. Eerst denkje stage in Zuid afrika wat een grooooooote stap in het diepe maar terug lezend in de verslagen moet je bijna tot de conclusie komen dat jij daar op de juiste plek bij de juiste mensen op he juiste moment bent aangekomen en dus scheinbaar de juiste keuze hebt gemaakt al mis ik je wel......... groetjes hoe je haaks hait.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nynke

Actief sinds 07 April 2012
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 40530

Voorgaande reizen:

18 April 2012 - 10 September 2012

Stage op Doorndraai Friesian Stud

Landen bezocht: