5 juni 2012 Bart beleren onder zadel - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nynke Bosma - WaarBenJij.nu 5 juni 2012 Bart beleren onder zadel - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nynke Bosma - WaarBenJij.nu

5 juni 2012 Bart beleren onder zadel

Door: nynkebosma

Blijf op de hoogte en volg Nynke

06 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

’s Ochtends rustig aan gedaan, kon weer eens niet slapen vannacht. Dan zijn het de honden weer die de hele nacht blaffen. En nu zat er een of ander beest aan de buitenkant van mijn verblijf ergens op het dak of ergens en maakte de hele tijd een irritant geluid (trrrrrt). Vreselijk dacht eerst dat het binnen in mijn verblijf was, heb alles bekeken ben op stoel en tafel gaan staan om te kijken of er daadwerkelijk wat zat, maar gelukkig niet binnen in het verblijf. Vreselijk wanneer heb ik een nacht zonder problemen en irritante dingen.
Halverwege de ochtend naar de paarden gegaan en begonnen met longeren. Eerst Wynand die goed ging vandaag. Daarna Bart weer met zadel en beugels. Hij was weer super braaf en dus is Tumi voor het eerst over het zadel gaan hangen aan beide kanten. Want Friezen zijn vaak aan de rechterkant erg bang en als ze je dan onverwachts zien aan de rechterkant kunnen ze heel lomp hard gaan rennen. Dus daarom hebben wij beide geprobeerd te hangen dan leert Bart dat maar vast en hopelijk hebben wij dan een minder heftige reactie als er straks daadwerkelijk iemand op gaat zitten.
Daarna heerlijk met Friso dressuurmatig gereden en buiten uit uitgestapt. Ik heb hem even lekker aan de hand laten gras eten, want zijn kamp is een modderboel en groeit absoluut geen gras meer.
De cirkel en arena is na de tijd mooi gesleept en nat gespoten door Tumi. Dus die ligt er perfect bij voor de volgende dag.
Eind van de ochtend en de middag heb ik een groot deel op de puppy’s gepast, wat met ze rond gestapt en later lagen ze lekker te slapen en kon ik weer games spelen. Want ook vandaag had mijn computer weer problemen en had daar dus totaal geen zin in.
Eind van de middag heb ik eindelijk de bakletters opgehangen samen met Tumi. Had ze al een hele tijd klaar liggen, maar kwam er niet van om op te hangen.
Ook om 5 uur met Marlise rond gelopen want niet iedereen houd zich goed bezig met zijn werk; kampen die kapot zijn (draden hangen op de grond terwijl er veulens inlopen) dan wordt er niets aangedaan uit hun zelf en moeten wij het eerst zeggen en of boos worden. Marlise had echt de neiging om mensen te ontslaan, maar ze geeft ze toch nog een laatste kans. Ik weet niet of ik dat had gekund, ik denk dat ik nog strenger zou zijn, want heb echt een hekel aan rotzooi. En je wilt als eigenaresse dat het bedrijf er netjes bij ligt. Maar ik zei ook tegen Marlise dat het voor ons zo gewoon en normaal is om iets te repareren wat kapot is of om rommel om te ruimen. Maar tegen de zwarten moet je echt alles elke dag opnieuw zeggen. Ik zou dat echt frustrerend vinden en zou niet op die manier met ze kunnen werken denk ik. Marlise wil rustig de kampen/paddocks gaan verbouwen, wanneer de veulens naar Punt Life gaan en de merries in het nieuwe stuk land lopen wat ze huren, dan kunnen de oude kampen met rust gelaten worden en kan Marlise goed bekijken hoe ze de verdeling wil hebben voor het volgende seizoen. Ook heb ik Marlise laten zien wat de ideeën zijn voor de bestaande wasplaats bij de merriestallen. Er moeten hier nog een aantal dingen veranderd worden en gemaakt worden en dan kunnen wij het gaan gebruiken.
George had ook erg mazzel dat Marlise hem niet gezien heeft ’s middags. Want ik had een trainingsschema gemaakt waarop stond dat hij vandaag moest beginnen met de jonge merries en dit had hij niet gedaan. Ik heb hem het niet zien doen en vroeg hem dus. Hij zei dat hij van Marlise de mest uit de paddocks moest opruimen. Dit excuus heeft hij ook al een keer eerder gebruikt toen ik hem had gevraagd. Toen heb ik die paarden laat op de middag zelf nog gedaan. Ik zei nu dan ook dat ik het voor de laatste keer door de vingers zie en als Marlise het weet hij een groot probleem heeft. Want de training van de paarden is belangrijker en dat moet hij weten en het mest opruimen kan iemand anders ook wel doen. Dus voor deze laatste keer gooi ik mijn trainingsschema om, maar de volgende keer traint hij ze maar, ook al is het na werktijd.
’s Avonds weer tv gekeken en ook weer op tijd gegeten (chips, worst, aardappelsalade, groente en een heerlijke cakerol als dessert).
Rond kwart voor 10 terug in mijn verblijf, nog even de pc opgestart kijken of hij mee wou werken. Daarna lekker onder de warme douche, want het is vreselijk koud buiten. En lekker gaan slapen hopelijk!

  • 07 Juni 2012 - 10:59

    Daphne (van Ilse):

    Hi Nynke,
    Wat ziet het er allemaal geweldig uit zeg, het verblijf, de paarden, de omgeving. Lijkst me echt een topavontuur voor jou! Kun je de mensen inmiddels al wat beter verstaan? ;-) Leuk ook om verslagen van je te lezen en mooie foto's erbij.
    Heb je nog last gehad van heimwee? Of viel dat wel mee. Nou Nynke veel plezier daar de laatste 95 daagjes, geniet ervan en tot de volgende keer, groetjes Daphne

  • 10 Juni 2012 - 10:50

    Hait:

    He Nynke over welke temperaturen heb je het daar ( dag/ nacht ) en hoe doe je het met het aantal dekens, in Nederland ben je al een ..........kleumer verder alles oke he love jou.

  • 11 Juni 2012 - 07:11

    Nynke Bosma:

    Ja het praten wordt al wat beter gelukkig. Maar moet nog wel werken aan mijn Engelse taal.
    Heimwee valt mij alles mee.... tuurlijk mis je iedereen wel, maar ik heb het gelukkig erg getroffen met waar ik terecht ben gekomen en dat scheelt een heel eind. En skypen is ook ideaal! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nynke

Actief sinds 07 April 2012
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 40525

Voorgaande reizen:

18 April 2012 - 10 September 2012

Stage op Doorndraai Friesian Stud

Landen bezocht: